Followers

Thursday 17 September 2015

Rungkaian Hadis 40: Hadis berkaitan Islam, Iman & Ihsan (Bahagian 2)

Assalamualaikum w.b.t.


Selawat dan Salam ke atas jujungan besar Sayyidina Wa Maulana Al-Mustafa Ahmadi, Keluarga dan Sahabat yang mulia serta didalam redha Allah

Islam dan Rukunnya:
Rukun 1: Kalimah Syahadah

Kalimah Syahadah merupakan ungkapan tauhid dan mempercayai kenabian Rasulullah s.a.w. Dalam kalimah Syahadah ini terkandung dua penyaksian dan pembenaran terhadap keESAan Allah dan kerasulan Rasulullah.

Penyaksian ini bukan semata-mata penyaksian kosong tetapi mengandungi maksud tersirat iaitu seorang hamba itu mengakui dengan sebenar-benarnya melalui iktiqad dan kesungguhan hati bahawa Allah adalah tunggal ( Esa) dan tiada sekutu (lawan) terhadap ketuhanan Allah. Perkara ini akan ditekankan dalam bab Iman.

Rukun 2: Solat ( sehari dan semalam)

Solat adalah berdoa dari sudut bahasanya kerana dengan solat maka ibarat kita berbicara dan meminta kepada Allah. Ini kerana, didalam mendirikan solat itu ada perkara yang perlu dijaga yakni rukun solat yang mengandungi 13 rukun :


Dalil berkaitan dengan solat:


Maksudnya:

Dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan ruku'lah beserta orang-orang yang ruku'

( Surah Al-Baqarah: 2: 43)

Rukun 3: Puasa di Bulan Ramadhan

Berpuasa di bulan Ramadhan yakni menahan diri dari perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar sehingga terbenam matahari. Puasa diwajibkan bagi orang yang baligh ( sampai umur ), berakal ( tidak gila ), sihat tubuh badan ( tidak uzur/sakit) dan bermukim ( bukan musafir ).

Dalil berkaitan dengan puasa:


Maksudnya:

Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.

(Surah Al-Baqarah: 2: 183)


Bersambung.......

No comments:

Post a Comment